tisdag, juli 19, 2005

dags att säga upp sin prenumeration?

På ledaren i DN idag funderar Hanne Kjöller kring klassamhället och hintar lite att det inte existerar i Sverige.
Det gör däremot samhällsklasser, menar hon, men var man hamnar där beror mer på hur mycket man satsar på sin utbildning än i vilken klass man är född i.
Hon slår upp NE och läser att ordet "arbetarklass" används "när man skall beskriva livsvillkor och omedelbara politiska intressen hos arbetare till skillnad från tjänstemän och företagare" och konstaterar att ja, det är uppenbart, begreppet i Sverige idag är tömt på innehåll.

Jag håller med om att man kan satsa på sin utbildning, den lyxen finns här i Sverige. Men hur ofta är det som en dotter till en städerska peppar upp och läser till jurist? Ebba von Sydow kanske var lite fyndig när hon claimade tillhörighet till arbetarklassen eftersom hon arbetar sextio timmar i veckan, men uttalandet är ju i själva verket bara ett slag i ansiktet på alla true workers därute.
"Att hon har mage, med sitt adelsnamn och fina titlar (hon har i alla fall ett sånt där band över klänningen som prinsessorna har, det har Lovisa sett)" hinner jag tänka innan jag påminner mig om att von Sydow för mig aldrig framstått som en kvinna med Stil.

Vidare undrar Kjöller om plattsättaren som kommer hem till henne i den flottaste Mercedes hon någonsin sett, kan han kallas för arbetarklass?
Ja, Hanne Kjöller, det kan han. Frågar du en prostituerad som tjänar tusen kronor i timmen samma sak? Pengar har ingenting med saken att göra, det handlar om att en del människor inte har särskilt mycket makt över sin arbetssituation.
Han kanske råkar ha lite deg, men plattsättaren är fortfarande betjänten och du är the master.
Så kommer det att fortsätta vara tills du erkänner skillnaderna, ditt as.

4 Comments:

Blogger Viktorov said...

Väl rutet! Jag blev tillika väldigt upprörd när jag slog upp DN i morse. Men att säga upp prenumerationen? Nej, de är ändå väldigt härliga på andra sidor.

tisdag, 19 juli, 2005  
Blogger Brita said...

ja, såg du till exempel enkäten när de frågade folk om de diskriminerades pga utseende, och de hade dragit fram en riktig indianhövding med fjädrar och allt, haha!
dessutom stod det att han kom från polen (och nej, han upplevde inte att han behandlades annorlunda). DN är bäst.

tisdag, 19 juli, 2005  
Blogger kick ass said...

fasen
dn kom till stugan idag och det har regnat hela dagen
jag får dubbel-läsa imorgon
förhoppningsvis i solen

tisdag, 19 juli, 2005  
Blogger Brita said...

såhär i efterhand kan jag känna: så himla omoget med prostitutionskommentaren! förlåt alla vuxna.

torsdag, 28 juli, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home