fredag, juli 15, 2005

una bolsa del tren

Nu har jag skickat iväg den kanske sämsta barometern ever.
Idag ska jag packa mina nytvättade kläder (I love nytvättat), köpa en ny Biothermmousse och flyga iväg till min hemsocken.
Innan jag flyger kommer jag att erhålla en tågpåse från Jaques.
"Tågpåse" är en grej som jag hittade på en gång när Jacob skulle på en konferens i ett hemskt konferenskomplex i Skövde. För att han inte skulle förgås redan på tåget dit slängde jag på Pressbyrån ihop en goodie bag med en del viktiga beståndsdelar. Detta blev sedan en tradition och utökades även till att omfatta buss och flyg. Man kallar den dock alltid för tågpåse.

I Tågpåsen bör det finnas:
-en tidning (helst skvaller, men gärna någon fin om husdjur eller en krysstidning)
-något att dricka
-något att äta (kan vara en bulle eller en tunnbrödsklämma, till exempel)
-en frukt (frukt är godis)
-en hygienprodukt (Pressbyrån erbjuder ett varierat sortiment av tandborstar, näsdukar, Lypsyl etc)
-något som påminner om hemstaden (oftast ett vykort)
-en liten godis med fyllning (viktigt här är att man köper av den sorten som bara säljs styckvis, ofta vid kassan. Helst ska man kosta på sig att välja de som kostar över fem kronor, så får man en flådig pralin som väcker uppmärksamhet.Punschpokalen är en favorit)

Med lite fantasi kan det bli fantastiskt fint. När vi skulle flyga från Spanien gav jag bort en spansk tågpåse, komplett med Conguitos och allt.
Viktigt är att komma ihåg att det inte gills som tågpåse om man köper åt sig själv. Det är den som vinkar av en som ska stå för påskomponerandet.

2 Comments:

Blogger Martin said...

tågpåsen är något jag avundas.
men något du borde avundas är att min syster köpte biothereme hudvård i usa åt mig, yes!

söndag, 17 juli, 2005  
Blogger Brita said...

det gör jag, jag villockså ha Bitoherm! men tågpåse är inget exklusivt för lovers,jag lovar att göra en åt dig nästa gång du reser bort.

tisdag, 19 juli, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home