torsdag, september 29, 2005

where the bitches at?

De här personerna möter jag i skolan:

Rektor: man
Copylärare: man
AD-lärare: man
Typografilärare: man
Retoriklärare: man
Gästföreläsare: män, män, män

Receptionister: kvinnor
Bibliotekarie: kvinna
Studentkoordinator: kvinna

Idag när vi påpekade det för vår klassföreståndare (eller whatitsname) sa han att som det är på skolan motsvarar verkligheten statistiskt. Vi frågade varför och han sa att han inte visste, för "de bästa eleverna på skolan är alltid tjejer men de verkar inte fortsätta på byråerna".
Pedagogiken med att lägga fram det som "tråkigt men vad kan man göra?" för en klass med manlig majoritet första terminen fattar jag inte riktigt.
Inte för att jag absolut måste ha kvinnliga förebilder, i skolan eller överhuvudtaget, men det faktum att tjejerna verkar tappa peppen efter utbildningen visar ju på att nåt saknas. Det är inte direkt nyheter för mig att reklambranschen är mansdominerad men alla dessa män kunde väl visa att de har balle nog att göra något åt saken.

Förresten har jag idag fått ett frilansjobb som förenar min passion for fashion med reklam. Jag får stånd.
Dessutom har släktskapet mellan Jesper och Cornelia Waldersten retts ut: syskon.