torsdag, januari 19, 2006

kom igen, Carin!

(å jag är så hungrig och trött och inte särskilt välformulerad men jag måste få ur mig: )

Jag har så svårt att förstå varför alla höjer Rodebjer och hennes design till skyarna.
Inte så att jag ogillar henne, men jag blir mer och mer besviken för varje kollektion och tycker att det är konstigt att man enbart hör fanfarer i samband med hennes namn.

Om vi börjar med höst/vinterkollektionen. På papperet lät det kul med erotiska tryck men hur extravagant var kollektionen i övrigt? Tights i plysch: bärs av Brittan på tjocken, helst inte alls. Stickade tröjor i mohair med julnyanser: nja?
Blusen och volangkappan var lovely men samma kappa som i vårkollektionen 2005 fast i annat tyg känns som fusk.

Vårkollektionen då?
Nu, Carin, tänkte jag, nu kan du bevisa att jag har fel.
Men varför gör du då samma klänning och blus som i vinterkollektionen fast med annat tryck?
Tycker du inte att det är roligt att rita nya saker?
Visa lite stake och avancerade snitt så vi slipper känna att vi kan sy det hemma.
Det finns liksom inget man lägger på minnet, något som sticker ut just för den här kollektionen.
Känns som att man sett det mesta förut. Visserligen av samma upphovskvinna, but still.

Är jag ensam om att tycka så?
När levererade Rodebjer något som gav er ett sug i magen senast?

19 Comments:

Anonymous t. said...

ingen åsikt, det hade varit schyst med lite bilder!

torsdag, 19 januari, 2006  
Anonymous Tilda said...

Jag är beredd att hålla med dig. Återanvändning av modeller på plagg men i nya material eller färger känns som fusk, det kan jag hålla med om. Och den extrema hypen förstår jag inte. Men. Några plagg i varje kollektion tycker jag har varit snygga, och Rodebjer är bättre än så många andra svenska designers som hyllas fast deras grejer antingen: har en rolig ide men är väldigt dåligt sydda (tex Diana Orving) eller bara tråkiga rent allmänt.

torsdag, 19 januari, 2006  
Blogger Brita said...

fast av alla svenska up-and-coming-designers som jag känner till kan jag inte komma på någon jag tycker är tråkigare än Rodebjer.
"några plagg i varje kollektion har varit snygga" räcker inte för mig. jag vill bli tagen med storm.
ska man jämföra med någon i typ samma kategori så tycker jag carin wester förtjänar den där hypen oändligt mycket mer; hon vågar nåt nytt med varje kollektion och känns mer kreativ.

dessutom har ju sömmarna enbart att göra med att carin lägger det på en fabrik att göra, medan diana (heja, heja!) syr hemma eller nåt.

torsdag, 19 januari, 2006  
Blogger masha said...

när jag såg de där plyschbyxorna ville jag gå hem och hänga mig.

fredag, 20 januari, 2006  
Blogger Jacob! said...

Jag är så usel på det här med sömmar, är det nya grejen? Jag älskar ju Diana Orvings grejer och ba: shit hur kan man sy nåt sånt här bra, men, alas - ständigt dessa fel!

Mvh,
Ängslig

fredag, 20 januari, 2006  
Anonymous lovi said...

hej. jag är ängslig nummer två. fattar ingenting. vet inte vem den där orren är heller. fattar inte vad som är dåligt eller välsytt. jag kan bara koncentrera mig på mina nya pumps. YES! jag ska skriva om dem sen.

fredag, 20 januari, 2006  
Anonymous Tilda said...

Jag har en kompis som syr hemma men det är fortfarande välsytt, ser ut att vara sytt på fabrik.
Om en söm som verkligen syns på plagget (tex som håller fast ett kantband på en kofta) är helt vinglig och här och där missar tyget som sömmen syr fast, då borde vem som helst kunna se att det inte är välsytt.
Jag menar att flera svenska designers känns så hemmapyssliga och inte som ett riktigt märke, eller hur jag ska förklara.
Ja, Carin Wester skulle förtjäna hypen mera.

fredag, 20 januari, 2006  
Blogger Manis said...

Mitt problem är solklart och det är att jag lever kvar i 2003.

lördag, 21 januari, 2006  
Blogger so last season said...

det finns många anledningar till att svenska designers kläder kan se hemmapysslade ut:

1) designern är designer och inte sömmerska.

faktum är att även om en designer förstår hur man konstruerar ett plagg och den har bra idéer så behöver inte det betyda att den är en mästare på hantverket.

2) tidsbrist.

om man som jag eller diana är en ung designer som sköter ett helt företag själv så kan det ibland kännas ganska jobbigt att lägga en vecka på att sy ett par byxor när man vet att man om tre veckor ska ha sytt ytterligare 25 plagg helt själv för att visa upp på en visning + sköta bokföring, marknadsföring, beställningar, möten, etc. att dessa plagg sedan skickas ut till försäljning kan bero på samma faktum. man hinner helt enkelt inte sitta och sprätta upp varenda söm som hamnat snett.

3) fabrik.

jag vill hemskt gärna ha mina kläder uppsydda på fabrik då båda de ovanstående kategorierna faller in på mig. men att ordna med detta är ett så otroligt mycket större projekt än vissa kan förstå att det oftast känna lättare att bara fortsätta själv. det krävs stora summor pengar och tid och resor och gud vet vad för att ordna upp detta.

och i ärlighetens namn, vad vill du helst ha? en skitsnygg tröja som är dåligt sydd eller en svinful jacka som är skräddarsydd? är det verkligen nödvändigt för folk att irritera sig på kvalitén när de så självklart förstår varför det är så?

problemet med många konsumenter är detta:

de vill ha hög kvalité och låga priser.

contradiction in terms.

om man syr för dåligt gnäller folk på det men om man då istället sätter sig och gör något noggrant blir folk skitsura för att priset har ökat markant. svenskar är så fruktansvärt bortskämda av h&m.

lördag, 21 januari, 2006  
Blogger Brita said...

bra sagt, SLS. jag vill tusen gånger hellre ha något som är dösnyggt (sug i magen!) men med eventuella dåliga sömmar.
därav min kritiska inställning till Rodebjer eftersom jag tycker hon glömt bort att leverera saker som känns unika, för att använda ett larvigt ord.

f ö tilltalas man ju mycket mer av tanken att någon har suttit och pillat med ett plagg som de själv ritat (och som finns i typ tre ex) än någon muskig italienare som bara längtar efter fikarasten och tiramisú.

lördag, 21 januari, 2006  
Blogger cherry said...

jag instämmer med brita och sls. fast jag älskar min skjort-klänning. men ok, den är jävligt tråkig. den smäller ju inte lika högt som min diana-tröja med draperingar som jag köpte på fashion deluxe i höstas. och det säger jag trots att jag redan behövt laga den två gånger.

lördag, 21 januari, 2006  
Blogger Jacob! said...

Ja, I concur of course - 10 000 gånger hellre en skitsnygg tröja (eller byxa!?) än:

- Jag lyssnar på all slags musik. Men jag gillar speciellt tidlös, etnisk musik.

Jag är mest bara fånigt glad över allt bra svenskt mode just nu. Ibland när jag tänker på det, eller råkar få en skymt av något plagg när jag passerat garderoben (som Brita BYGGT!) kan jag finna mig själv stannandes upp och le så där fånigt som man ibland kan göra precis i brytpunkten mellan "så himla full" och "död".
Och sen dö.

lördag, 21 januari, 2006  
Blogger Martin said...

"problemet med många konsumenter är detta:

de vill ha hög kvalité och låga priser."

Verkligen! Dagens sanning.
En av mina bästa föreläsare Eric Ericsson (formgivare, författare osv) var minst sagt upprörd över konsumenternas ovilja att vilja betala för sig. Ofta är det prisskillnader som de flesta har råd med få vill betala.
Billiga kläder, billigt flyg, billig design skapar ju som bekant inte bara dåliga produkter utan även dåliga förhållanden.
Tyvärr måste saker få kosta.

Nu blev det lite

lördag, 21 januari, 2006  
Anonymous Tilda said...

Jaja. Jag ser verkligen problemet. Tid, pengar, snåla svenska kunder. Ingen ville ju betala för min väns välsydda plagg. Hon jobbade med designen, detaljer mm. (Det tycker jag är ett annat problem som också fanns i betydelsen i ordet "hemmapyssliga". Vissa grejer som säljs på tex Tjallamalla är gjorda på enklast möjliga sätt, utan detaljer och utan att egentligen vara designade. Mera "fint tyg, jag syr en enkel kjol" som man kan tänka till sig själv, men här säljs det sedan...) Åter till min vän: Hon skulle aldrig lämna ifrån sig ett slarvigt sytt plagg. Men så har hon också sitt märke mer eller mindre vilande och jobbar heltid med annat istället... Sls och Diana säljer ju iaf.

söndag, 22 januari, 2006  
Blogger so last season said...

jaa du tilda. jag skrev ett skitlångt utlägg om vad jag tycker om hela den här saken men jag nöjde mig istället med att säga:

vad kul att din kompis är så bra på att sy, hon kan få sy åt mig om hon vill.
jag tycker inte man kan kalla folk som syr kjolar likt de du beskriver för designers, men likväl kan man inte kalla någon som syr bra för designer heller.

och jag lovar er sverige, jag kämpar varje dag med att göra finare och bättre kläder av bättre kvalité!

måndag, 23 januari, 2006  
Anonymous Tilda said...

Nu blir det ju konstigt när det handlar om min vän istället för om mina åsikter. Jag kanske skulle lämnat henne utanför det här. En sak bara: Om man kan sy OCH har en 3-årig designutbildning kan man väl få kalla sig designer???

Sls: Alltså. Jag gillar dina grejer. När du visade i det där galleriet vid kungsträdgården (minns aldrig vad det heter) var sls plagg några av dem jag gillade bäst under hela den veckan. Gjorde tom en privat anteckning att min pojkvän borde köpa något. Keep up the good work!

måndag, 23 januari, 2006  
Blogger so last season said...

jo det borde man väl kunna kanske. men tror du verkligen att de som syr kjolar av två fyrkanter men en resår har gått tre år på en designutbildning?

tack! hoppas han gjorde det!

måndag, 23 januari, 2006  
Anonymous Tilda said...

Nej, det tror jag inte att de har. Borde inte kallat dem för designers heller för det är de ju inte. Så. Vad jag borde skrivit var kanske i stil med: Jag är besviken på att det finns så mycket hemmapyssligt sydda plagg till färsäljning i Sverige (stockholm). Alltså, jag efterfrågar både mera designade kläder och mera välsydda designade kläder.

Får skämmas nu och säga att han inte har gjort det, än...

måndag, 23 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

kald student gruppene ## kaldere student gruppene ## kaldest student gruppene ## kjolig student gruppene ## kjoligere student gruppene ## kjoligst student gruppene ## varm student gruppene ## varmere student gruppene ## varmest student gruppene ## goy student gruppene ## morsom student gruppene ## fjollete student gruppene ## latterlig student gruppene ## absurd student gruppene ## vanvittig student gruppene ## hanlig student gruppene ## lattervekkende student gruppene ## tullete student gruppene ## snill student gruppene ## snillere student gruppene ## pen student gruppene ## penest student gruppene ## penere student gruppene ## attraktiv student gruppene ## fin student gruppene ## sot student gruppene ## sotnos student gruppene ## omskjert student gruppene ## mest omskjert student gruppene ## flott student gruppene ## kjekk student gruppene ## vakker student gruppene ## stilig student gruppene ## god student gruppene ## anselig student gruppene ## komfortabel student gruppene ## heldig student gruppene ## kjerlighet student gruppene ## herlig student gruppene ## nydelig student gruppene ## skjonnhet student gruppene ## elskelig student gruppene ## sympatisk student gruppene ## hyggelig student gruppene ## koselig student gruppene ## tiltalende student gruppene ## vennlig student gruppene ## trivelig student gruppene ## usynlig student gruppene ## forstaelsesfull student gruppene ## likendes student gruppene ## lengsel student gruppene ## hige etter student gruppene ## begjere student gruppene ## begjer student gruppene

torsdag, 02 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home