måndag, mars 20, 2006

fettberget

Idag skriver Hillevi Wahl i Metro att man ska "låta barn vara barn" och inte mäta deras BMI från fyraårsåldern enligt något nytt förslag. Den enda effekt något sådant kommer ha, menar Hillevi, är att mammorna blir ledsna för att deras barn på papperet är för tjocka och då kommer barnen må dåligt för att de gör sina mammor besvikna (observera även det sjuka genusperspektivet) och få ätstörningar.
Ursäkta Hillevi, men lever du i ett medievakuum? Vet inte du att fetman kryper ner i åldrarna liksom diabetes och andra välfärssjukdomar? Går du aldrig på caféer eller i butiker där De Feta Barnen skriker och gråter efter sin fix? Har du aldrig sett en enda skymt av Supernanny för tusan?

Det finns inget som gör mig mer förbannad än föräldrar som övergöder sina barn. Och jo, Hillevi, jag tror absolut att många skulle behöva den väckarklocka som sjuksyster kan ge med ett ev BMI så de inte längre kan trösta sina barn med att de "inte är feta, just big boned".
Frågan är bara hur man tar hand om ett barn som visar sig vara överviktigt.
För problemet är ju inte det att barnen plötsligt skulle haja att de var feta och bli ledsna över det. Problemet är att de inte själva har makt över vad de stoppar i sig eller hur mycket de motionerar. Det är ju föräldrarna som lagar fläskfilé med pommes och bea. Det är föräldrarna som sätter på tv:n som barnvakt eller delar ut godis som tröst.
Sedan gråter de ut och vill ha hjälp av Dr Phil eller nanny Whats-Her-Face.
-Min tvååring vägrar äta annat än chips.
Jaha, men vem har gett din tvååring pengar och satt honom på bussen, visat vägen till butiken, lyft upp honom till hyllan så han kunde plocka med sig chipspåsen?
Jag tror att det var du och jag tror att du också är ett fettso.
Inte du Hillevi, men de du försvarar.

(Förresten har jag sjukt svårt att skilja på dig, ms Wahl, och den där andra kvinnan i typ din ålder med typ samma frisyr och livsöde som skriver för City fast som kallar sig "mångsysslare" eller nåt. Ni kanske är samma?)

5 Comments:

Blogger Lovisienstadt said...

Ja! Jag fattar ingenting av den här världen. Man mår så dåligt när man ser alla stackars barn som lyser av fettglädje på Max eller Frasses.

måndag, 20 mars, 2006  
Blogger Viktorov said...

"Går du aldrig på caféer eller i butiker där De Feta Barnen skriker och gråter efter sin fix?"

Väl rutet, vän av ording!

Mina barn ska bara få råkost.

tisdag, 21 mars, 2006  
Anonymous Tilda said...

Väl skrivet. Bättre än någon krönika Hillevi fått publicerad!

torsdag, 23 mars, 2006  
Blogger Manis said...

Du har så rätt min vän. Få vet vad "lördsgsgodis" beryder nuförtiden.

torsdag, 23 mars, 2006  
Blogger Brita said...

fati: ja, man undrar ju om NÅGON känner till bergreppet Lördagsgodis. jag är ju inte en av dem till exempel, men jag är ändå grymt tacksam att jag blivit fostrad i den andan, annars hade jag lätt haft diabetes för länge sedan.

tilda: tack! kul att se dig här igen förresten.

torsdag, 23 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home