onsdag, augusti 23, 2006

hjärnspöken

En tjej på min skola gjorde som examensprojekt en grej av att T9 (stavningskontrollen) fuckar upp ens sms, typ man vill skriva "jag saknar dig" men det blir "jag räknar dig".
Eller "hänger i solen" blir "hänger i polen" osv.

Och nu har jag börjat tänka som T9. Typ att jag lärt mig alla ord som T9 brukar föredra och tänker dem istället.

ex.
Jag kokar te åt mig själv

blir

Jag kokar te av mig själv

Gillar inte mitt nya hjärnspöke. Det och stressen över att inte kunna köpa saker tar över ganska stora delar av mitt medvetande nu.
Har ni förresten följt med i SvD:s serie om medvetandet?
Jag tycker alltid såna ämnen är fascinerande (minns autismen) men lite för läskiga för att jag ska orka med.
Som U i min klass som tycker att begreppet "från ax till limpa" är obehagligt för det är så stort och svårt att greppa. Haha.

12 Comments:

Blogger Lovisa K said...

Det är all about T9 just nu. Krönikör-schulman ansåg sig vara en perfekt jämställdhetsminister eftersom han märkt att t9 har testikel men inte mens, förprogrammerat. Det läste jag i tidningen man får i brevlådan. P3 snappade upp det och gjorde ett "knäck" om'et på deras nyheter. De ringde och skällde ut en t9-insatt gubbe som försökte försvara sig, förjäves. De på p3 var så ettriga.

onsdag, 23 augusti, 2006  
Blogger Brita said...

haha. jag är mest irri på att T9 tror att det är större chans att jag vill skriva "ögong" än "mimmi".
exakt hur ofta har man anledninga att sms:a någon angående en "ögonglob"?

onsdag, 23 augusti, 2006  
Anonymous sandy said...

läs den här krönikan på sidan 8:
http://www.innerstadspress.se/Ostermalmsnytt/tidning/ON-32-2006.pdf

inte så toppskrivet men jävligt roligt och den stämmer verkligen.

onsdag, 23 augusti, 2006  
Anonymous sandra igen said...

haha hon över mig hade ju redan nämnt det!
jaja jag gav dig direktlänken så jag antar att jag vinner.

onsdag, 23 augusti, 2006  
Blogger Manis said...

jag sparar "mens" flera gånger i månaden, men förgäves, eftersom det försvinner efter några få andra sparade ord.

torsdag, 24 augusti, 2006  
Blogger Manis said...

P.S. Utan överdrift alltså, jag smsar och pratar om mens sjukt ofta. D.S.

torsdag, 24 augusti, 2006  
Blogger cherry said...

T9 kan inte hårmodell, men däremot hormodell. också lite oväntat!

och om man skriver rickard hobert så blir det rickard incest.

torsdag, 24 augusti, 2006  
Blogger Brita said...

tack sandy!

fatima: jag vet! det är som att den glömmer bort vad man sparat. ska innte det här föreställa ngn typ av (lo tech, men ändå) artificiell intelligens?

cherry: hehe. då blir man ju genast väldigt nyfiken på när du hade anledning att texta ngn om r hobert senast?

torsdag, 24 augusti, 2006  
Blogger so last season said...

jag gör typos när jag skriver för hand. har typ börjat skriva ellre och komam :c asjobbigt.

fredag, 25 augusti, 2006  
Blogger cherry said...

åh det var nånting om tre solar. jag tror att det gällde persbrandts skägg.

fredag, 25 augusti, 2006  
Anonymous Johanna N said...

T9 kan stava till Berlusconi, upptäckte jag när jag för OVANLIGHETENS skull skulle messa om honom.
Mussolini tycker den dock bör vara Ouppmling, så någon skam kanske den har i kroppen.

tisdag, 29 augusti, 2006  
Blogger Brita said...

... och då blir man ju lite nyfiken på vad T9 menar att ouppmling ska betyda?
det stör mig också som fan, att den föreslår ord som inte ens betyder nåt (på svenska, i alla fall).

tisdag, 29 augusti, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home